Verksamhet, Verksamhet & Verksamhet
Driva förening
Vi pratar ofta om ”verksamhet” på Sverok och förstår att det kan låta lite krångligt. Men det är faktiskt ganska logiskt när man bryter ner det. Det handlar nästan alltid om en av tre saker: verksamhetsberättelse, verksamhetsrapport och verksamhetsplan. Låt oss reda ut skillnaderna!
Verksamhetsberättelsen
Tänk dig att det här är en sammanfattning av vad ni gjorde förra året i föreningen. Som en årsresumé! Om ni har årsmöte 2025, så pratar ni om vad som hände under hela 2024. Styrelsen skriver ihop den, och den ska presenteras på årsmötet. Målet? Att visa vad föreningen har sysslat med under det gångna året.
Den måste alltså vara klar när ni har ert årsmöte. Anledningen till att Sverok vill se den är att vi behöver kolla att er förening mår bra och har haft regelbunden verksamhet – alltså att ni har gjort saker tillsammans minst åtta gånger under året. Det är ett krav vi har fått från MUCF, som ger oss pengar för vår verksamhet.
Verksamhetsrapporten
I er verksamhetsrapport beskriver ni vad ni har gjort i år och vad ni planerar att göra under resten av året. Tänk allt kul ni hittat på: turneringar, dansträningar, cosplay-träffar, animekvällar, Minecraft-spelande eller hängt på Discord. Berätta också hur ofta ni gör grejerna, använd fraser som ”en gång i månaden” eller ”varje vecka” eller skriv ut de datum ni har haft aktivitet hittills. Ni ska också berätta vad ni tänker hitta på framöver, kanske fortsätta med det ni redan gör, eller testa något helt nytt! Ni ska skicka in minst en verksamhetsrapport, men gärna två.
Men vad är en verksamhetsplan?
Verksamhetsplanen är en punkt på ert årsmöte. Här skriver ni ihop vad ni planerar att göra under det kommande året. Ju mer detaljer ni får med, desto bättre! Försök att beskriva hur ofta ni tänker träffas och vad ni planerar att göra (till exempel spela D&D, åka på event ihop, bygga lajvläger med medlemmarna, osv.).