Öppna bankkonto

Din förening behöver ett bankkonto för att kunna ta emot föreningsbidrag från Sverok. Bankkontot ska vara registrerat i eBas och det finns två olika kontotyper att välja på. Båda sorterna har både för- och nackdelar, så välj det som passar din förening bäst.  

Så vad händer nu? Ni har startat förening, valt en styrelse och har säkert en massa roliga planer. Sverok finns här för att hjälpa er att förverkliga era idéer. Tveka aldrig att höra av er till oss om ni vill ha stöd eller hjälp med något.

Föreningskonto

Fördelar

  • Kontot ägs av föreningen
  • Går att få flera funktioner, till exempel BankGiro eller Plusgiro och Swish
  • Kan göra det lättare för föreningen att söka ekonomiskt stöd från andra än Sverok

Nackdelar

  • Kostar ofta mycket pengar
  • Föreningen måste ha ett organisationsnummer och kan behöva deklarera till Skatteverket
  • Många banker kräver att föreningens firmatecknare är myndiga

Gör så här för att skaffa ett föreningskonto

Privatkonto

Fördelar

  • Enkelt att öppna
  • Billigt
  • Den som äger kontot behöver inte vara myndig
  • Föreningen behöver inte ha något organisationsnummer

Nackdelar

  • Kontot ägs av en person, inte av föreningen
  • Många banker är negativt inställda till den här lösningen
  • Sverok drar av en administrationsavgift på 250 kronor om året från era beviljade bidrag

Gör så här för att skaffa ett privatkonto

Känner du att du fortfarande har frågor? Utbyt tips och råd på vår discordserver eller hör av dig till kansliet på info@sverok.se och 010-551 93 00. 

Frågor om att öppna bankkonto

Varför behöver vi ett bankkonto?

Bankkontot behövs för att ni ska kunna få ert föreningsbidrag från Sverok. Dessutom behöver ni ha ett bankkonto om ni till exempel har andra inkomster i föreningen eller vill kunna ta emot andra bidrag.

Vad kostar det att ha ett bankkonto?

Föreningsbankkonton kostar ofta ganska mycket pengar, vanligtvis från ca 1000 kronor och uppåt beroende om man har några tilläggstjänster som Bankgiro, Plusgiro eller Swish. Privatkonton är för det mesta gratis, så med ett sådant blir den enda kostnaden för föreningen Sveroks administrationsavgift på 250 kr/år. Avgiften dras bara om föreningen får bidrag från förbundet.

Varför ska bankkontot registreras i eBas?

Sverok behöver veta vilket konto ert föreningsbidrag ska betalas ut till. Utbetalningarna sköts via eBas och därför behöver kontot vara registrerat och godkänt där.

Varför måste vi ha ett styrelsebeslut om vi vill använda ett privat bankkonto?

Eftersom ett privat bankkonto inte ägs av föreningen är det viktigt att föreningens styrelse är överens om att föreningens pengar ska förvaras där. Ni visar att det är ett gemensamt beslut genom att genomföra ett styrelsemöte och skriva ner beslutet i ett protokoll som ni signerar och laddar upp i eBas.

Behöver vi ha ett föreningsbankkonto för att kunna ta emot mer än 3000 kr i bidrag?

Nej, ni måste inte ha ett föreningskonto för att kunna ta emot större bidrag än 3000 kr från Sverok. Däremot måste ni redovisa kvitton på saker ni köpt i föreningen för att kunna få alla bidrag som är över 3000 kr utbetalda om ni använder ett privat bankkonto.

Vad händer om vi får bidrag men inte har något bankkonto?

Då kommer pengarna att ligga och vänta hos Sverok tills ni skaffar ett bankkonto. När ni sedan registrerar ert konto i eBas betalar vi ut pengarna.

Vad är ett kontobevis och när behöver vi ett sådant?

Ett kontobevis är ett dokument där kontonumret och kontohavarens namn står. Om ni har ett föreningsbankkonto behöver ni ladda upp ett kontobevis i eBas. Har ni inte fått ett kontobevis av banken går det bra att ta en skärmdump från internetbanken. Det är viktigt att både kontonumret och kontohavarens namn syns. “Kontohavaren” är i det här fallet föreningen.