Fritidskortet med Sverok

Vill ni att barn och unga ska kunna betala för avgifter i er förening med Fritidskortet? Här förklarar vi vad Fritidskortet är, vilka krav ni måste uppfylla och hur ni gör för att registrera er.


Fritidskortet är ett betalningsmedel där alla unga mellan 8 och 16 år får 500 kronor per år att använda till fritidsaktiviteter. Pengarna kan endast användas hos ideella föreningar. Genom att registrera er som mottagare av Fritidskortet kan fler unga hitta och betala för aktiviteter hos er.

Vilka krav ställs på er förening?

För att kunna ansluta er till Fritidskortet behöver er förening uppfylla vissa krav.
Er förening måste:

  • ha bedrivit verksamhet i Sverige under en sammanhängande period på minst fem år.
  • ha ledarledda fritidsaktiviteter för barn i åldern 8 till 16 år. Aktiviteterna ska erbjudas minst sex gånger under en sammanhängande sexmånadersperiod.
  • ha upprättat en årsredovisning, ett årsbokslut eller motsvarande sammanställning av räkenskaper och årsmötesprotokoll för närmast föregående räkenskapsår.
  • ha ett svenskt organisationsnummer.


Dessutom får föreningen inte ha skulder till stat eller kommun, skulder som har överlämnats till Kronofogden, vara i likvidation eller försatt i konkurs.

Så här förbereder ni ansökan

Ansökningssystemet är hos Försäkringskassan. Det är inte möjligt att spara en påbörjad ansökan. Därför är det viktigt att ni har all information och alla underlag redo innan ni börjar.
Här är en checklista för vad ni behöver:

1. Verksamhet i fem år

Ni behöver underlag som visar att föreningen har bedrivit verksamhet i fem år. Det kan vara:
kopior på verksamhetsberättelser, scheman och föreningsprotokoll.
Det kan även vara ett beslut från exempelvis en kommun, myndighet eller riksorganisation om att ni har fått bidrag från dem.

2. Ledarledda aktiviteter för barn och unga

Ni behöver underlag som visar att ni har ledarledda fritidsaktiviteter för unga mellan 8 och 16 år, och att aktiviteterna erbjuds minst sex gånger under en sexmånadersperiod. Det kan till exempel vara en anmälningssida för aktiviteterna.

3. Organisationsnummer

Ta reda på er förenings organisationsnummer (läs om hur ni skaffar det här). Ni kan prova att söka efter föreningen på allabolag.se.

Bankkonto för betalningar

Använd erat Bankgiro. Saknar föreningen BankGiro så är det oftast en gratis tjänst att få från banken när ni redan är föreningskund.

Behörig företrädare

Ni behöver underlag som visar att ni är behöriga att företräda föreningen. Det måste tydligt framgå att ni har rätt att skriva under avtal och andra dokument i föreningens namn.
För att visa detta behöver ni:

  • föreningens stadgar.
  • protokoll från det senaste årsmötet.
  • protokoll från ett styrelsemöte som visar vem som blev vald till firmatecknare.
    Alternativt ett beslut om att en särskild person blivit utsedd att ansöka om registrering för Fritidskortet.

Årsredovisning och årsmötesprotokoll

Förbered en kopia på föreningens senaste årsredovisning, årsbokslut eller motsvarande sammanställning av räkenskaper. Ni behöver också ha en kopia av det signerade protokollet från ert senaste årsmöte.
Spara alla dokument som PDF, JPG, PNG eller TIFF innan ni laddar upp dem i e-tjänsten.

Tänk på: Spara en kopia av all information ni skickar in. Om er ansökan nekas behöver ni börja om från början nästa gång, då ingenting sparas i systemet.

Dags att ansöka

När ni har förberett allt är det dags att ansöka.

  • Den som är firmatecknare och ensam kan teckna föreningens firma kan logga in i e-tjänsten med sitt personliga BankID eller mobila BankID.
  • Om er förenings firma måste tecknas av flera personer, eller om firmatecknaren inte kan ansöka med sitt privata BankID, måste ni använda en pappersblankett.
  • Pappersblanketterna finns på Försäkringskassans webbplats. Ni hittar den specifika guiden för Fritidskortet på deras sida för myndigheter och samarbetspartner.

Hur du fyller i ansökan

Om ni ansöker digitalt så ska firmatecknare logga in i e-tjänsten med sitt personliga BankID eller mobila BankID. När du klickar in dig på länken för att ansöka digitalt på Försäkringskassans hemsida ska det stå ”Logga in till Fritidskortets register” som rubrik.

Du som firmatecknare loggar in med BankID.

Du klickar i att du vill ”Ansluta till Fritidskortets register”.

Du får då frågan vilken verksamhet representerar:

Du klickar i ”Barn- och ungdomsorganisation med organisationsbidrag från MUCF”.

Du kommer då behöva skriva in organisationsnummer till föreningen som ska registreras.

Sök fram och dubbelkolla att föreningens adress stämmer.

Du kommer nu till en ny sida med lista över 7 steg som ska slutföras. Nu kommer de handlingar du tidigare förberett behövas.

1. Behörighet
Ladda upp föreningens stadgar, protokoll från senaste årsmötet och protokoll från det konstituerande styrelsemötet där en firmatecknare har valts.

2. Er verksamhet
Skriv in ”Sverok” som er riksorgansiation.
Ladda upp minst verksamhetsberättelse som åtminstone visar verksamhet för fem år sedan (2021 års som visar 2020 års bör fungera). Skicka gärna med följande års berättelser också.

3. Fritidsaktiviteter
Ladda upp en beskrivning som visar att ni har minst 6 träffar, till exempel aktivitetsschema, föreningskalender eller månadsbrev

4. Föreningsekonomi
Ladda upp årsredovisning, årsbokslut eller motsvarande dokument.
Klicka i om ni har skulder eller är i konkurs.

5. Konto för utbetalning
Fyll i erat bankgironummer.

Klicka ”Nej” på frågan ”Använder ni en betaltjänstleverantör för era betalningar?”. Det är föreningar med andra typer av medlemsregister.

6. Kontaktuppgifter
Du fyller i ditt telefonnummer.

7. Granska
Du får nu se allt du lagt in och kolla en sista gång. Skrolla igenom och kika att det ser rätt ut och klicka i rutan om att signera innan du klickar vidare.