Spela på spektrat: Frågebatterier
Här hittar du frågorna som ställdes under vårt arbete med att ta fram rapporten ”Mer än bara spel”.
Intervjufrågor till ungdomar
Om personen
- Namn?
- Ålder?
- Eventuell förening?
- NPF-diagnos?
Om intresset
- Vad har du för intresse inom spelkulturen?
- Hur började ditt intresse?
- Vad betyder intresset för dig?
- Vad är det du gillar med intresset?
- Har du fått någon kompis via ditt intresse?
- Har du blivit bättre kompis med någon genom ditt intresse?
- Har du blivit kär någon gång via intresset?
- Har du lärt känna andra med samma diagnos som du inom spelkulturen?
- När spelar du spel?
- Har du lärt dig något från att spela med andra?
- Har du några negativa erfarenheter av/i spel?
Spel och NPF
- Tycker du att spel har gett några nya insikter eller förståelse om dig själv eller din diagnos?
- En del vi pratar med säger att deras NPF blir en fördel i deras spelande och andra tycker det kan bli svårt ibland. Är det något av det som du kan känna igen dig i?
- Upplever du att det är lättare eller svårare för dig att delta i spelkulturen jämfört med andra runtomkring dig? Om ja, på vilket sätt?
- Finns det någon skillnad på hur din diagnos påverkar dig vardagen jämfört med när du utövar ditt intresse?
- Tycker du att det är lättare att umgås via spel?
- Hur tycker du att det pratas om NPF i spelkulturen?
Anhöriga/Familj
- Vad tycker din familj om att du spelar? (både nu och under uppväxten)
- Är det någon annan i din familj som spelar?
- Har du känt dig stöttad i ditt intresse av dina anhöriga? Om ja: vad har det betytt för dig? Om nej: hur önskar du att det hade varit?
- Om inte stöttad: hur tror du att det hade känts om du blivit stöttad?
Föreningen (om relevant)
- Vad gör ni i din förening? Hur länge har du varit med där?
- Vad är största skillnaden sen du gick med i/startade din förening? Vad har varit det bästa?
- När var senaste gången du kände dig glad i föreningen?
- Om ledare: hur har det varit för dig att ha en ledarroll?
- Om inte ledare: Har du någonsin varit nyfiken på att bli ledare? Om ja: vad är det som skulle få dig att våga prova? Om nej: varför inte?
- Vad tror du skulle få dig att känna dig välkommen när du kom till en förening?
- Om du fick drömma fritt, vad hade du velat uppnå med ditt spelande/i spelkulturen?
- Hur skulle det vara om du inte hade spel?
Övrigt
- Är det något mer du tänker på, som du hade velat berätta?
- Är det någon fråga vi har glömt att ställa?
Intervjufrågor till föräldrar
Om personen och ungdomen
- Namn?
- Relation till ungdomen?
- Hur gammal är ungdomen?
- Vad har den för diagnos/-er?
- Har du själv någon NPF-diagnos?
- Vad har den för intresse inom spelkulturen?
- Hur länge har den haft det här intresset?
- Har du något eget intresse inom spelkulturen?
- Kan ni umgås tillsammans genom dens intresse?
Om intresset
- Vad upplever du att intresset fyller för funktion hos ungdomen?
- Hur går det att balansera intresset mot övriga vardagen? Är det t.ex. hjälpsamt eller svårt?
- Upplever du att det är lättare eller svårare för ungdomen att delta i spelkulturen jämfört med andra runtomkring?
- Är det några särskilda förmågor som du kan se att ungdomen har övat på eller utvecklat genom sitt intresse?
- Skulle du säga att intresset bidragit till några nya insikter eller förståelse för ungdomen eller dens diagnos? Antingen insikter hos dig eller ungdomen själv.
- Tror du att din ungdom har känt sig stöttad av dig i sitt intresse?
- Hur stöttar du?
- Om stöttad: vad tror du det har betytt för den?
- Hade det varit lättare att stötta om det gällde ett annat intresse? Om ja: vad tror du det beror på?
- Har din attityd/inställning till spel ändrats något om man jämför idag med när barnet var yngre?
- Hur tror du att det skulle vara om den inte hade spel?
- Kan barnets intresse ligga till grund för konflikter mellan er?
- Om ja: vad är det som blir konflikt?
Sociala kontakter och föreningsliv
- Har ungdomen fått några vänner genom intresset?
- Hur viktigt är intresset för din ungdoms sociala liv?
- Hur ser du på vänskap IRL vs. den digitala?
- Har ungdomen varit med i någon förening tidigare, eller är det idag?
- Om ja: hur var det?
- Om det inte gick bra: Är det något du tror hade kunnat ändra det till en positiv upplevelse?
Intresset och omvärlden
- Hur tycker du att det pratas om NPF och spel/skärmtid? I samhället eller omgivningen.
- Tycker du att det är något perspektiv som inte syns tillräckligt i “debatten”?
- Vad har andra i din omgivning för inställning till intresset? Kan du känna dig dömd av andra för ditt barns intresse eller hur/hur mycket den utövar det?
- Har det tagit sig uttryck någon gång eller är det främst en känsla?
- Om känsla: vad tror du den känslan beror på?
- Om andra dömer dig som förälder, varför tror du de gör det?
- Är det något du önskar att de visste eller förstod?
- Har du andra föräldrar att söka stöd från?
Övrigt
- Är det något mer du tänker på, som du hade velat berätta?
- Är det någon fråga vi har glömt att ställa?
Intervjufrågor till Sverokföreningar
- Namn?
- Ålder?
- Vad heter er förening?
- Hur gamla är ni i genomsnitt i föreningen?
- Vad gör ni i er förening?
- Varför gillar ni er förening?
- Varför tror ni att era medlemmar gillar att vara med i föreningen?
- Hur tänker ni kring NPF? Pratar ni om det i föreningen?
- Kan det förekomma negativa uppfattningar om NPF i er förening?
- Vad tycker ni är det svåraste med att rekrytera medlemmar?
- Har ni gjort några anpassningar eller insatser för medlemmar som har NPF?
- Hur skulle man kunna anpassa för att ungdomar med NPF vill/kan vara med?
- Vad skulle ni behöva för att kunna göra de anpassningarna?
- Har det varit personer som inte känt sig välkomna/trivts i er förening? Om ja: vad berodde det på tror ni?
Enkätfrågor till anhöriga
1. Denna enkät riktar sig till föräldrar och nära anhöriga till barn eller ungdomar med en NPF-diagnos. Vad har du för relation till ungdomen/ungdomarna i din närhet?
- Förälder/vårdnadshavvare
- bonusförälder
- syskon
- Annat
2. Hur gammal är barnet/ungdomen?
- 0-5 år
- 6 år
- 7 år
- 8 år
- 9 år
- 10 år
- 11 år
- 12 år
- 13 år
- 14 år
- 15 år
- 16 år
- 17 år
- 18 år
- 19 år
- 20 år
- 21 år
- 22 år
- 23 år
- 24 år
- 25 år
- 26 år eller äldre
3. Vilken/vilka NPF-diagnoser har barnet/ungdomen?
- ADHD
- Autism
- Språkstörning
- Tourettes
4. Vad är barnet/ungdomen intresserad av inom spelkulturen? Det går att kryssa för flera alternativ.
- Tv- och datorspel
- Brädspel
- Cosplay
- Lajv
- Rollspel
- Paintball
- LAN
- Kortspel
- Figurspel
- Fantastik
- E-sport
- Anime och manga
- Airsoft
- Min ungdom har inget sådant intresse
- Annat
5. Är eller har barnet/ungdomen varit medlem i en förening?
- Ja, i en Sverokförening
- Ja, i en annan förening
- Nej
6. Om du svarade ja på förra frågan, rangordna följande påstående från 1-5. (1 = Stämmer inte alls, 5 = Stämmer mycket väl)
- Föreningslivet har varit en positiv upplevelse för barnet/ungdomen
7. Vad gjorde upplevelsen positiv eller negativ? (Fritextsvar)
8. Delar du och barnet/ungdomen något gemensamt intresse inom spelkulturen?
- Ja, vi spelar/utövar det tillsammans
- Ja, men vi spelar/utövar det inte tillsammans
- Nej, vi har olika intressen
- Nej inte inom spelkulturen, men vi har andra gemensamma intressen
- Annat
9. Rangordna följande påståenden från 1-5. (1 = Stämmer inte alls, 5 = Stämmer mycket väl)
- Jag upplever att jag har kunskap om barnets/ungdomens intresse (t.ex. hur det går till, vad det handlar om och vad syftet är)
- Jag önskar att jag hade mer kunskap om barnets/ungdomens intresse än vad jag har idag
- Jag ser att barnets/ungdomens intresse är viktigt för dennes välbefinnande
- Jag upplever att intresset bidrar till glädje i barnets/ungdomens liv
- Barnets/ungdomens intresse bidrar till sociala kontakter och nya vänskaper
- Jag upplever att barnets/ungdomens intresse är avgörande för dennes sociala liv (utanför familjen)
- Att utöva sitt intresse gör det lättare för barnet/ungdomen att hantera sin vardag
- Jag tycker att barnet/ungdomen utövar sitt intresse för mycket
- Jag önskar att barnet/ungdomen hade ett annat favoritintresse
10. Om du svarade att du önskar att barnet/ungdomen hade ett annat intresse, vilket/vilka intressen hade du föredragit? (fritextsvar)
11. Rangordna följande påstående från 1-5. (1 = Aldrig, 5 = Ofta)
- Kan barnets/ungdomens intresse ligga till grund för konflikter mellan er?
12. Om du svarade att barnets/ungdomens intresse kan vara grund till konflikter, vad handlar konflikterna oftast om? T.ex. när eller hur mycket intresset utövas, om det går ut över vardagssysslor eller liknande. (fritextsvar)
13. Rangordna följande påståenden från 1-5. (1 = Stämmer inte alls, 5 = Stämmer mycket väl)
- Jag känner mig dömd av andra föräldrar för barnets/ungdomens intresse och hur (eller hur mycket) hen utövar det.
- Jag känner oro kring vad andra ska tycka om barnets/ungdomens intresse
- Barnet/ungdomens utövande av sitt intresse orsakar oro hos mig för vad andra ska tycka om mig som förälder